سعید صفایی | SAEED SAFAEE

نگاه اولیه به فرایندهای طراحی UX

سعید صفایی دیدگاه
نگاه اولیه به فرایندهای طراحی UX



بیشتر طراحان در هنگام شروع به کار خود از چارچوب یا فرایند خاصی پیروی می کنند، از اولین ایده تا راه اندازی نهایی یک محصول، یک چارچوب ساختار اساسی را ایجاد می کند

 که مشکلی را که می خواهید حل کنید متمرکز و پشتیبانی می کند


در این مقاله جزئیات بیشتری در مورد فرآیند طراحی کاربر محور، پنج عنصر طراحی یو ایکس و روند تفکر طراحی مورد بررسی قرار می گیرد


بررسی ۵ عنصر اصلی


استراتژی:
 لایه زیرین استراتژی است ، جایی که شما پایه و اساس اهداف طراحی خود را می گذارید. این اهداف بر اساس نیازهای کاربر و اهداف تجاری برای محصول است.



محدوده:
 لایه بعدی دامنه است ، جایی که شما نوع محصولی را که می سازید تعیین می کنید. در این مرحله ، شما نوع ویژگی ها و محتوایی را که می خواهید در محصول قرار دهید در نظر خواهید گرفت.



ساختار:
 لایه میانی ساختار است. در اینجا خواهید فهمید که چگونه می توانید طراحی خود را سازماندهی کنید و چگونه می خواهید کاربران با این محصول تعامل داشته باشند



اسکلت:
 اسکلت طرح محصول است. دقیقاً همانطور که طرح استخوانها به پوست ما شکل می دهد ، لایه اسکلت نیز جزئیات نحوه کارکرد طراحی شما را نشان می دهد - و مانند یک اسکلت ، کاربران مستقیماً عملکرد داخلی آن را نخواهند دید.


سطح مشاهده
: سطح بالا، سطح، نمایانگر چگونگی نگاه محصول به کاربر است. سطح نشان دهنده رابطی است که کاربران مشاهده می کنند و با آن ارتباط برقرار می کنند. به سطحی مانند لباس یا آرایش خود بپردازید که برای دنیای خارج قابل مشاهده است






فرآیند تفکر طراحی(Design thinking process)

تفکر طراحی یک رویکرد کاربر محور برای حل مسئله است

این به طراحان کمک می کند تا راه حل هایی برای حل مشکل کاربر واقعی و کاربردی و مقرون به صرفه ایجاد کنند. 

در مراحل تفکر طراحی پنج مرحله وجود دارد: همدلی ، تعریف ، ایده پردازی ، نمونه اولیه و  آزمون


در مرحله همدلی ، هدف درک نیازهای کاربران و نحوه تفکر و احساس کاربران است. این شامل تحقیقات زیادی درباره کاربر است ، مانند انجام نظرسنجی ، مصاحبه و جلسات مشاهده ، بنابراین می توانید تصویری واضح از کاربران خود و چالش های پیش روی آنها بدست آورید.





در مرحله تعریف، بر اساس یافته های تحقیق خود ، یک بیانیه مشکل واضح یا شرح نیاز کاربر را که طرح های شما برطرف می کنند ، ایجاد خواهید کرد. این کار تیم شما را به سمت هدف مشخصی برای طراحی محصول سوق می دهد.





هنگامی که روی یک مشکل کاربر قرار گرفتید و دلیل اصلی حل آن را تشخیص دادید ، زمان مرحله ایده آل است. در طول ایده پردازی ، تیم شما برای حل مسئله ای که تعریف کردید ، طوفان فکری می کند. هدف ایده پردازی ، ارائه هرچه بیشتر راه حل های طراحی است.





وقتی ایده ای در مورد چگونگی حل مشکل پیدا کردید ، آماده ورود به مرحله نمونه اولیه هستید. نمونه اولیه مدل اولیه محصول است که عملکرد آن را نشان می دهد. ایجاد نمونه های اولیه به تیم شما کمک می کند تا درک کند که محصول واقعاً چه شکلی است و کاربران چگونه محصول را تجربه می کنند.





در آخر، با در دست داشتن نمونه اولیه خود ، می توانید طرح های خود را با کاربران آزمایش کنید. در مرحله آزمایش ، کاربران قبل از اینکه محصول توسط مهندسان ساخته شود و به بازار عرضه شود ، درباره طرح های شما بازخورد می دهند. شما می توانید از این بازخورد برای ایجاد تغییر و اصلاح در طرح های خود ، هر چند بار که نیاز دارید استفاده کنید.



داستان سرایی یا استوری تلینگ چیست

یک هنر تعاملی با استفاده از کلمات و اقدامات مشخص برای نمایش المان‌ها و جلوه‌های یک داستان و روایت در جهت تحریک و برانگیخته‌کردن تخیل مخاطب است.

کمک داستان تلاش می‌کنید تا ضمن برقراری ارتباط با مخاطب، او را درگیر کرده و کاری کنید که تعاملش با شما بیشتر شود.




دیدگاه خود را بگذارید