سعید صفایی | SAEED SAFAEE

طراحی رفتار چیست؟(BehavioralDesign)

سعید صفایی دیدگاه
طراحی رفتار چیست؟(BehavioralDesign)


یک چارچوب برای تغییر برنامه ریزی شده وسیستماتیک رفتار انسان که از طریق مداخله های قانع کننده  در محیط فیزیکی  و دیجیتالی حاصل میشود

در واقع هدایتگری رفتار در راستای اهداف شکل میگیرد:اهداف ما و اهداف کاربر

مهمترین نکته اخلاق در طراحی اهداف و اولویت هدف های کاربر نسبت به اهداف کسب و کار ما است.


اما  تفکر طراحی

 یک رویکرد انسان محور برای نوآوری است که طراح  با استفاده از دانشهای خود و جعبه ابزارهای لازم برای ادغام نیازهای انسان و فناوری و الزامات موفقیت کسب‌وکار استفاده می‌کند



پیش زمینه های لازم برای شروع به طراحی رفتار:

برنامه نویسی، طراحی واسط کاربر، طراحی تجربه کابری، مدیریت محصول، گیمیفیکیشن، معماری انتخاب،  مدیریت چابک  و نوروساینس، iterative design


از بنیانگذاران طراحی رفتار Bj Fogg


الگو های طراحی متقاعد کننده و طراحی رفتار


۱- تایید اجتماعی(Social Proof)
از این تکنیک برای وارد کردن یه چیز جدید یا محصول یا فرهنگ یا نورم جدید به جامعه به واسطه متخصصین و یا افراد مشهور یک جامعه و یا یک محصول خاص استفاده می شود
مثال:
 حجوم مردم در بورس
دیدن دوستان مشترک را در لایک ها که شما ترغیب بشوید برای دیدن اون پست و لایک کردن 


۲- اعتبار ونفوذ(Authority)
شبیه به تایید اجتماعی است
افراد متخصص و سرشناس در حوزه های تخصصی و صنعتی که نگاه خیلی ها به افراد دوخته شده است
این تکنیک برای حوزه های تخصصی است و در نظام و حوزه های مذهبی هم کاربرد دارد

ترفندها و شیوهای به کارگیری

نمایش دادن مشتریان
نمایش کامنت های افراد مشهور
برای معرفی محصول است و سیستم های بی تو بی(B۲B)


۳- عمل متقابل و جبران لطف (Reciprocation)
زمانی که چیزی را به رایگان یا هدیه دریافت میکنیم، ما ترغیب میشویم که رفتاری(خرید یا دادن اطلاعت) را انجام دهیم


۴- انتقام (Revenge)
همان اندازه که جبران لطف رو داریم، حس انتقام گرفتن از یک تجربه ناخوشایند در یک محصول یا خدمت بیشتر است.



۵- تعهد و ثبات(commitment, consistancy)
رفتار مناسب و ثبات در رفتار
هر اقدامی که انجام دهید و این اقدام تعهدی برای مخاطب شما داشته باشد، هرچند این تعهد ناچیز باشد، می توانید ساده تر مخاطب را متقاعد کنید



۶- پسندیدن(Liking)
پسندیده شدن و مورد پسند بودن که امروزه کاملا در زندگی ما درگیر شده مانند لایک گرفتن در اینستاگرام





۷- تقلید مثبت(Liking)
تقلید درست پیشنیاز خلاقیت است
تقلید ماهرانه‌ی رفتار شخص مقابل. هنگام صحبت کردن با دیگران، تلاش کنید زبان بدن، حرکات و حالت‌های چهره‌ی آنها را تقلید کنید




۸- ناهماهنگی شناختی (Cognitive Dissonance)

تعارض میان باور ها و نگرش
وقتی چیزی را تجربه میکنیم و متوجه می شویم که آنطور که باید نیست
مغز یک ماشین توجیه است(leon festinger)
مثال گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه ….

۹-شهرت و خودنمایی (Reputation)
رفتارهای خودمان را به گونه ای انجام میدهیم که بازتاب مثبت در اطرافمان داشته باشیم





۱۰-حس نوستالژیک (Nostalgia Effect)

۱۱-بیزاری از دست دادن(Loss Aversion)


۱۲- ناهماهنگی شناختی (Cognitive Dissonance)

تعارض میان باور ها و نگرش
وقتی چیزی را تجربه میکنیم و متوجه می شویم که آنطور که باید نیست







منبع :https://behavioraldesign.ir

دیدگاه های پست

user
1400/03/31
کاربر سایت

سلام چندتا تکنیک الگوهای طراحی رفتار داریم؟ همین دو موردی که نوشته شده آیا؟

author
1400/03/31

سلام دوست عزیز تکنیک های زیادی داریم که در حال کامل کردن آن ها هستم

دیدگاه خود را بگذارید